Koningin Elisabethwedstrijd 2025: piano
Verhaal

Queen elisabeth competition | Piano 2025

KCB students bring the Queen Elisabeth Competition to life in the heart of brussels

Each year, the Queen Elisabeth Competition is a musical highlight for those closely following emerging international talent in classical music. In 2025, the piano edition of the competition focuses on innovation, creativity, and engagement with contemporary music values that are also at the heart of the Koninklijk Conservatorium Brussel (KCB).

Twelve KCB students brought those values to life in their own unique way at the end of April, performing in the main entrance hall of the BNP Paribas Fortis headquarters in Brussels, the competition’s main sponsor. Between 22 and 25 April, they surprised bank staff with short, informal performances a warm-up for the major event unfolding in May at Flagey and Bozar. The initiative sparked inspiration: during their lunch breaks, some employees even tried their hand at the piano themselves, and many enthusiastically signed up for a chance to win tickets to one of the semi-final or final evenings.

From classroom to soundboard

Piano | KCB 2025

The participating students including Jannat Huseinzoda, Simon-Pierre Pollin, Long Dieusaert, Violeta Andres, Valeriia Ivanukha, Kuan-Yu Chen, Marija Normantaite, Aïnhoa Leguy, Anaïs Kirbas, Anna Liets, Mathis Korszuk, and Lucija Matijevic presented a varied program, performing solo or in duo, with space for jazz as well. This initiative gave them the opportunity to perform outside the traditional concert setting and connect directly with a new audience a valuable experience on their artistic journey.

On 17 and 18 May, the students attended the semi-final rounds at Flagey, where they witnessed the world premiere of Two Studies for Piano by Ana Sokolović, performed by their peers in a setting where every nuance matters. It was a unique opportunity to experience contemporary music taking shape at the highest level.

Kris Defoort: Composer of the compulsory work

Een belangrijk moment in de finale is de uitvoering van het nieuwe verplichte werk, gecomponeerd door Kris Defoort. Defoort is componist, jazzmuzikant en improvisator, en is al jarenlang verbonden aan het Koninklijk Conservatorium Brussel als docent. Hij schrijft muziek die zich beweegt op het snijvlak van klassieke muziek en jazz, waarbij hij genres en stijlen met elkaar laat samensmelten.

In opdracht van de Koningin Elisabethwedstrijd 2007 componeerde Kris Defoort eerder ook het verplichte werk voor pianosolo Dedicatio VI; Treasure of Emotions (to Keith Jarrett). Zijn stijl kenmerkt zich door het vervagen van grenzen tussen klassieke muziek, jazz en improvisatie, met een aandacht voor expressieve klankkleuren en ritmische complexiteit. Defoort’s betrokkenheid geeft deze editie van de wedstrijd een uitgesproken eigen karakter – en maakt de finale voor veel van onze studenten extra spannend. Ditmaal schreef hij speciaal voor de pianowedstrijd Music for the Heart. Het stuk wordt op maandag 26 mei in Bozar in première gebracht door de eerste finalist, begeleid door Brussels Philharmonic onder leiding van Kazushi Ono.

Defoort’s nauwe band met het KCB en zijn rol bij de wedstrijd maken deze editie voor veel studenten extra boeiend. Het is een werk van een hedendaagse componist met wie zij tijdens hun studie in contact kunnen komen, en het brengt hedendaagse muziek rechtstreeks op het podium van een internationaal hoogstaand concours.

Kris Defoort | Picture: Stefaan Temmerman

KCB on the jury: A recognizable voice

The Conservatoire’s presence is felt not only on stage, but also within the jury. Pianist Julien Libeer, a KCB alumnus, serves as a juror this year, alongside professors Boyan Vodenitcharov

and Jan Michiels. Both Vodenitcharov and Michiels were finalists in earlier editions of the Queen Elisabeth Competition, in 1983 and 1987 respectively. Their presence underscores the deep ties between the Belgian music scene and the Conservatoire.

This collaboration with the Queen Elisabeth Competition and BNP Paribas Fortis highlights how our students are encouraged to engage musically beyond the classroom. By performing in unexpected places and immersing themselves in the world of a prestigious competition, they become active participants in a musical story that stretches far into Bozar, Flagey, and beyond.

Deel dit