
Koningin Elisabethwedstrijd | Piano 2025
KCB-studenten brengen de Koningin Elisabethwedstrijd tot leven in het hart van Brussel
De Koningin Elisabethwedstrijd is elk jaar opnieuw een muzikaal hoogtepunt voor wie het jonge internationale talent in de klassieke muziek op de voet volgt. In 2025 staat de wedstrijd voor piano in het teken van vernieuwing, creativiteit en engagement met hedendaagse muziek, waarden die ook het Koninklijk Conservatorium Brussel (KCB) hoog in het vaandel draagt.
Twaalf studenten van het KCB brachten die waarden eind april alvast op geheel eigen wijze tot leven in de centrale inkomhal van het BNP Paribas Fortis-hoofdkantoor in Brussel, hoofdsponsor van de wedstrijd. Tussen 22 en 25 april verrasten zij het personeel van de bank met korte, ongedwongen optredens, als opwarmertje voor het grotere gebeuren dat zich in mei in Flagey en Bozar zou afspelen. De bankmedewerkers lieten zich inspireren: tijdens hun lunchpauze waagden sommigen zich zelf aan het klavier, en velen schreven zich enthousiast in om tickets te winnen voor een van de halve of finale-avonden van de wedstrijd.
Van klaslokaal naar klankbord

De deelnemende studenten – onder wie Jannat Huseinzoda, Simon-Pierre Pollin, Long Dieusaert, Violeta Andres, Valeriia Ivanukha, Kuan-Yu Chen, Marija Normantaite, Aïnhoa Leguy, Anaïs Kirbas, Anna Liets, Mathis Korszuk en Lucija Matijevic, brachten een gevarieerd programma, solo of in duo, met ook ruimte voor jazz. Dit initiatief gaf hen de kans om buiten de concertzaal op te treden en rechtstreeks met een nieuw publiek in contact te komen, een waardevolle ervaring in hun muzikale parcours.
Tijdens de halve finales op 17 en 18 mei in Flagey waren de studenten aanwezig in het publiek. Ze luisterden er naar de wereldpremière van Two Studies for Piano van Ana Sokolović, gebracht door leeftijdsgenoten in een context waar elke nuance telt. Een unieke kans om te horen hoe hedendaagse muziek vorm krijgt op het hoogste niveau.
Kris Defoort: componist van het verplichte werk
Een belangrijk moment in de finale is de uitvoering van het nieuwe verplichte werk, gecomponeerd door Kris Defoort. Defoort is componist, jazzmuzikant en improvisator, en is al jarenlang verbonden aan het Koninklijk Conservatorium Brussel als docent. Hij schrijft muziek die zich beweegt op het snijvlak van klassieke muziek en jazz, waarbij hij genres en stijlen met elkaar laat samensmelten.
In opdracht van de Koningin Elisabethwedstrijd 2007 componeerde Kris Defoort eerder ook het verplichte werk voor pianosolo Dedicatio VI; Treasure of Emotions (to Keith Jarrett). Zijn stijl kenmerkt zich door het vervagen van grenzen tussen klassieke muziek, jazz en improvisatie, met een aandacht voor expressieve klankkleuren en ritmische complexiteit. Defoort’s betrokkenheid geeft deze editie van de wedstrijd een uitgesproken eigen karakter en maakt de finale voor veel van onze studenten extra spannend. Ditmaal schreef hij speciaal voor de pianowedstrijd Music for the Heart. Het stuk wordt op maandag 26 mei in Bozar in première gebracht door de eerste finalist, begeleid door Brussels Philharmonic onder leiding van Kazushi Ono.
Defoort’s nauwe band met het KCB en zijn rol bij de wedstrijd maken deze editie voor veel studenten extra boeiend. Het is een werk van een hedendaagse componist met wie zij tijdens hun studie in contact kunnen komen, en het brengt hedendaagse muziek rechtstreeks op het podium van een internationaal hoogstaand concours.

KCB in de jury: een herkenbare stem
Niet alleen op het podium, ook in de jury is de band met het conservatorium zichtbaar. Pianist Julien Libeer, oud-student van het KCB, zetelt dit jaar als jurylid, naast docenten Boyan Vodenitcharov en Jan Michiels. Zowel Vodenitcharov als Michiels waren finalist in eerdere edities van de Koningin Elisabethwedstrijd, respectievelijk in 1983 en 1987. Hun aanwezigheid bevestigt de nauwe verwevenheid tussen het Belgische muziekleven en het conservatorium.
De samenwerking met de Koningin Elisabethwedstrijd en BNP Paribas Fortis onderstreept hoe onze studenten uitgedaagd worden om muzikaal te communiceren buiten de muren van de lespraktijk. Door op onverwachte plekken te spelen en zich onder te dompelen in een wereldwedstrijd, worden zij actieve deelnemers in een muzikaal verhaal dat ver reikt – tot in Bozar, Flagey, en ver daarbuiten.