Laurenz Hoorelbeke
Verhaal

Interview Laurenz Hoorelbeke

Op 23, 24 en 25 maart brengen onze studenten van de Musical-afdeling van het KCB samen met ons symfonisch orkest de musical Jekyll & Hyde. Deze productie ter ere van het 50 jarige bestaan van het Koninklijk Conservatorium Brussel gaat door in het Théâtre Saint-Michel in Etterbeek. Om al even op te warmen zaten we samen met Laurenz Hoorelbeke die de hoofdrol in deze musical zal vertolken. 

Dag Laurenz,

Je studeerde in 2010 af van de Musical-afdeling van het Koninklijk Conservatorium Brussel. Kan je eens vertellen waar je sindsdien zoal mee bezig bent geweest?

Ik ben in inderdaad in juni 2010 afgestudeerd en heb dan meteen aangenomen om in juli voor een half jaar mee te draaien in Oliver! de musical als ensemble. Vlak daarna kon ik ook aan de slag bij Spamalot waar ik Stany Crets leerde kennen die vanaf dan een beetje mijn mentor is geworden. Sindsdien heeft Stany mij in heel wat van zijn projecten meegenomen waarmee ik in België en Nederland heb kunnen touren.

In totaal heb ik toch al in ongeveer 16 grote producties mogen meespelen waaronder Ben X de musical, De Producers, Lelies, Shrek de musical, Assepoester het tamelijk ware verhaal, Doornroosje, Suske en Wiske de musical, Rapunzel, Evita en drie edities van De Winterrevue. Eind vorig jaar was ik ook nog te zien als Dr. Frank ’n Furter in de cultmusical “The Rocky Horror Show” dus ik heb zeker niet te klagen qua werk. Naast al deze rollen geef ik ook regelmatig (prive-)les zang.

Hoe heeft je opleiding aan het KCB je voorbereid op al deze rollen?

Ik ben eigenlijk op het Conservatorium binnen gestapt als een tamelijk grote leek in het musical-vak. Ik had zeker de microbe wel en wist van mezelf dat ik absoluut iets wou doen met muziek of zang. Na mijn deelname aan de toelatingsproef van het KCB ben ik aangenomen en heb ik, om heel eerlijk te zijn, nogal een moeizame eerste 2 jaar gehad (lacht). Zang was absoluut geen probleem maar in het dansen en acteren had ik heel wat werk te verzetten. Mijn docenten hebben mij hier altijd wel in ondersteund en hebben me ook de mogelijkheid gegeven om mijn talenten verder te ontwikkelen en aan mijn zwakkere punten te blijven werken. Zij hebben bij mij de juiste deuren opengezet zodat ik mij in mijn carrière nu kan uitbouwen en kan blijven leren.

Je werkt ook vaak samen met andere KCB-afgestudeerden zoals Shana Pieters, hoe ervaar je dat?

De Musicalwerld is een redelijk kleine wereld en aangezien het KCB de enige school is die een Musical opleiding aanbied in België komt je uiteraard wel wat alumni tegen. Shana heb ik persoonlijk leren kennen toen ik naar producties op school kwam kijken. Later heeft ze ook nog stage gedaan bij Evita, een musical waar ik ook in zat, en als afgestudeerden van dezelfde school trek je automatisch wel wat met elkaar op. Je ziet duidelijk dat verschillende alumni vaak hetzelfde parcours hebben doorlopen en dit schept ook een band. Het blijft een omgeving met veel concurrentie maar toch kan je met enkele collega’s ook makkelijk een goede verstandhouding opbouwen en zelfs echt vrienden worden.

De repetities zijn ondertussen volop bezig. Hoe is het om terug met je oude docenten samen te werken?

Ik heb vorige zomer ja gezegd, niet goed wetende wat het juist allemaal inhield. Laat ik het een helse opdracht maar een hemelse uitdaging noemen… Een opportuniteit om zo’n rol als gespleten persoonlijkheid te spelen doet zich niet elke dag voor. Het is ook fantastisch om terug met Lulu Aertgeerts (Opleidingshoofd Musical, nvdr.) samen te werken. Het voelt een beetje aan als thuiskomen en het is ook fijn dat de studenten tips en opmerkingen van mij aannemen en dat ik mijn professionele ervaringen kan gebruiken om ook andere verder te helpen.

Wat mogen we verwachten van de Jekyll & Hyde productie van 23, 24 en 25 maart?

Het gaat zeker een grootse productie worden. De kans om dit samen te doen met het live-symfonisch orkest van het KCB onder leiding van Dirk De Caluwé en in zo’n prachtige zaal als het Théâtre Saint-Michel is absoluut uniek en het zal ook voor de toeschouwers een geweldig spektakel worden. Het blijft natuurlijk een productie met studenten maar ik denk dat ik toch wel mag stellen dat we heel erg dicht bij een professionele productie komen met dit stuk. Het is een Musical die iedereen zou deze moeten gezien en beleefd hebben en ik kan ook aan alle geïnteresseerden die Musical zouden willen komen studeren aanraden om eens te komen kijken.

Bedankt voor je tijd Laurenz en we wensen jullie veel succes!

Op 23,24 en 25 maart kan je naar dit geweldig spektakel komen kijken in het Théâtre Saint-Michel in Etterbeek. Tickets voor deze voorstellingen zijn gratis, bezoekers betalen enkel een reservatiekost van 3 euro.

Plaatsen zijn te reserveren via deze link: https://goo.gl/WWCnw1

Deel dit