Res#19+ verwelkomt onderzoeksprojecten die de praktijkgerichte, actualiserende studie van instrumentale en vocale muziek, met inbegrip van haar materialiteit, historiek, ontwikkeling, repertoire, speeltechnieken en gebruik tijdens de lange 19de eeuw centraal stellen. De onderzoeksgroep ontstond in 2024 door een krachtenbundelende fusie van de eerdere groepen Contemporary Music Practices en OsiRiS-KCB research group for orchestral instruments.
De onderwerpen die aan bod komen in Res19+ staan ten dienste van de artistieke uitvoeringspraktijk en/of haar educatieve implementaties met betrekking tot één of meerdere muziekinstrumenten, of hun gerelateerde verschijningen, die als discipline aan Koninklijk Conservatorium Brussel gedoceerd worden evenals van het orkestraal ensemble als instrument.
De onderzoeksgroep is per definitie multidisciplinair en projecten hebben raakvlakken met minstens twee van de volgende onderzoeksdomeinen:
• Uitvoeringspraktijk binnen een historisch, hedendaags of collaboratief perspectief
• Reflectie over instrumentale techniek en haar ontwikkeling in functie van een constant evoluerende uitvoeringspraktijk
• Uitvoeringspraktijk op orkestinstrumenten in solo-, kamermuziek- en orkest- en
ensembleverband
• Organologie van instrumenten en instrumentenbouw
• Creeërend omgaan met repertoire uit de lange 19de eeuw (transcripties, cadenzen,
improvisaties,..)
• Contextuele benadering van het repertoire uit de lange 19de eeuw en haar oorspronkelijke en hedendaagse uitvoerders.
Onderzoekers kunnen aansluiten bij RES#19 vanuit zowel een theoretisch-reflecterend als artistiek- uitvoerend profiel. De kruisbestuiving tussen RES19#-projecten en research dat binnen andere KCB- onderzoeksgroepen gebeurt wordt hierbij sterk aangemoedigd.
RES#19 stelt tot doel om via artistiek onderzoek inzichten te verwerven in de kennis en praktijk van orkestinstrumenten in heden, verleden en toekomst. Ze faciliteert de valorisatie van deze kennis, zowel binnen de school als op (inter)nationaal vlak en streeft naar een verbeterde integratie van praktijkgericht onderzoek in alle lagen van het onderwijsproces.
Contact
Voorzitter: Jeroen Billiet
Coördinator: Philippe Lamouris