Marlies De Munck | Inspirerende Lezingen | Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten

Marlies De Munck | Inspirerende Lezingen | Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB 2024
Lezing
Data
,
18:00
to
21:00
Location
Aula 1, RITCS, A. Dansaertstraat 70, 1000 Brussel
Prijs
Gratis toegang
Reservation
Indien je niet bent ingeschreven in de educatieve opleiding, stuur een mailtje naar ruth.rondas@ehb.be

Inspirerende Lezingen

Taal: Nederlands

De verkorte educatieve opleidingen in de kunsten wilt studenten inspireren en sterk inzetten op een onderzoekende houding. Dit doen we onder meer door studenten in de reeks ‘Inspirerende lezingen’ te confronteren met vooraanstaande en vernieuwende stemmen binnen het artistiek-pedagogische veld.

Inspirerende Lezing van 06/05/2024

Wanneer kunst een spel wordt.

Over edutainment en immersieve ervaringen.

Onder invloed van digitale technologie wordt kunst steeds meer gepresenteerd als een 'immersive art experience''. Muziek heet een 'klankbeleving', tentoonstellingen richten zich op interactief edutainment en virtual reality, museumcolleccties worden digitaal ontsloten, enzovoort. Daarbij hoort een discours dat steunt op de idealen van de participatieve kunst en dat de immersieve kunstervaring presenteert als onderdeel van een verhaal van empowerment, waarin de toeschouwer en luisteraar op een inclusieve, demoratische manier toegang krijgen tot de kunsten. Deze lezing onderzoekt of de digitale, immersieve ervaring werkelijk emancipatorisch is, en wat hiervan de mogelijke gevolgen zijn voor de manier waarop we kijken en luisteren. 
 

Marlies De Munck

Marlies De munck is cultuurfilosofe, docent en essayiste. zijn doceert esthectica en muziekfilosofie aan het Department Wijsbegeerte van de Universiteit Antwerpen. Ze is ook verbonden aan het Antwerp Research Institute for the Arts, waar ze onderzoek in de kunsten begeleidt. Haar eigen onderzoek focust op cultuurhistorische en cultuurfilosofische vragen. Daarnaast legt zij zich ook toe op filosofie voor een breder publiek. Ze schrijft regelmatig opiniebijdragen voor De standaard en is auteur van filosofische essays, waaronder waarom chopin de regen niet wilde horen (2017), De Vlucht van de nachtegaal. Een filosofisch pleidooi voor de muzikant (2019), en Ik zie bergen weer als bergen (2021).