Live Electronics
Kom Live Electronics ontdekken!
Een nieuwe opleiding aan het KCB startend in het academiejaar 2018-2019.

Benjamin Van Esser
Benjamin Van Esser is pianist, elektronica uitvoerder/ontwikkelaar, componist en improvisator, voornamelijk actief in hedendaagse en experimentele muziek. Hiernaast is hij werkzaam als onderzoeker en begeleider aan het Koninklijk Conservatorium Brussel en onderwijst hij muziektechnologie en begeleidingspraktijk aan de Kunstacademie te Zaventem.
Als componist verzorgde Benjamin opdrachten voor organisaties zoals Transit Festival, Festival Voorwaarts Maart, Musica, ensembles zoals Nadar Ensemble, ChampdAction, Lunapark en verscheidene regisseurs en choreografen. Als uitvoerder ligt zijn focus momenteel op computer-based performance. In deze context werkt hij vaak samen met ChampdAction.
Niettegenstaande een grote verscheidenheid aan idiomen is er een duidelijk ‘leitmotiv’ aanwezig in Benjamins werk : metrische ambiguïteit. In zijn composities en improvisaties onderzoekt hij mogelijkheden omtrent een 'trompe l'oreille' effect rond de parameter 'tijd’. Zijn onderzoek over de uitvoeringspraktijk van de computermuzikant incorporeert dit fenomeen en concentreert zich op de uitvoering van deze processen en de communicatiemodellen die ze tot stand brengen tussen uitvoerder en publiek.
Contacteer Benjamin:

Peter Swinnen
Peter Swinnen werd op 31 januari 1965 in Lier geboren. Van 1983 tot 1992 studeerde hij aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel, waar hij onder andere eerste prijzen haalde voor muziekgeschiedenis, cello, kamermuziek, compositie en praktische harmonie. Hij werd gegradueerde van de Muziekkapel Koningin Elisabeth in Waterloo na studies bij André Laporte gedurende de jaren 1989 tot 1992. In 1993 volgde hij master classes bij Michael Finnissy en vijf jaar later bij Brian Ferneyhough. Verder behaalde Swinnen in 2009 het Doctoraat in de Kunsten aan de Vrije Universiteit Brussel.
Van 1990 tot 1997 gaf hij celloles in verschillende muziekscholen en sinds 1992 doceert hij ook analyse in het Koninklijk Conservatorium in Brussel. In 2002 en 2004 kwamen daar ook respectievelijk Muziektechnologie en Compositie bij. Hij werkte ook van 1997 tot 2004 aan de Katholieke Universiteit Leuven voor het gehoortrainingsprogramma UniSono. Tussen 2004 en 2015 werkte Swinnen aan een project rond partituuranalyse, in samenwerking met het Koninklijk Conservatorium van Brussel en de afdeling Wiskunde van de Vrije Universiteit Brussel. Daarnaast werkte hij tot 2008 freelance voor de VRT en wordt hij regelmatig aangezocht om bij verschillende ensembles de Live Electronics te verzorgen en ook als klankregisseur voor CD-opnamen. Van 2008 tot 2017 was Swinnen directeur van het Koninklijk Conservatorium Brussel. In 2021 werd hij opleidingshoofd muziek van het Koninklijk Conservatorium Brussel.
Voor zijn complete oeuvre werd hem de Prijs CERA – Jeugd en Muziek Vlaanderen 1991 toegekend en zijn opera The petrifying Blue kreeg de Provinciale Prijs voor Muziekcompositie 1992 van de provincie Antwerpen. Hij schreef ook muziek voor de BRTN-film Andres, een realisatie van Dirk Greyspeirt met choreografie van José Besprosvany, die de Premio Choreografo Elettronico 1993 en twee jaar later de 34ste Prijs Bert Leysen won. Voor zijn stuk Quar’l kreeg Peter Swinnen in 1997 de “Prix de Musique Contemporaine uit Québec. Tweemaal won hij de Nationale Wedstrijd Compositie van de Koningin Elisabethwedstrijd: in 1997 met Canzone en in 2001 met Ciaccona. In 2005 kende de Koninklijke Vlaamse Academie voor Wetenschappen en Kunsten hem de prijs Laureaat van de Klasse Kunsten toe.
Neem contact op met Peter:
Vragen?
Voor meer informatie over deze opleiding kan je terecht bij het studentensecretariaat. Je kan hen bereiken via secretariaat.kcb@ehb.be.