Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB 2023
bachelor of master in de Kunsten

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten (only in Dutch)

Opleidingsfolder

VOOR WIE?

Heb je al een diploma in de kunsten op zak?

Wil jij jouw liefde voor de kunsten doorgeven?

Dan kan je starten aan een Verkorte Educatieve Opleiding in de Kunsten aan het Koninklijk Conservatorium Brussel en het RITCS. De Schools of Arts van de Erasmushogeschool Brussel slaan de handen in elkaar om jou op te leiden tot een gepassioneerde kunstenaar-leraar!  

De Educatieve opleidingen zijn er voor elke kunstenaar die een bevlogen keuze wil maken om als kunstenaar-leraar aan de slag te gaan en die vanuit een persoonlijk engagement de eigen artistieke kennis wil vertalen naar de samenleving via het onderwijs, community-art, educatief werk of sociaal-artistiek werk.

Educatieve Opleidingen in de Kunsten

We kiezen bewust voor het verkort traject omdat we geloven dat je je eerst moet bekwamen in je eigen kunstdiscipline om dan die artistieke kennis en kunde te vertalen naar een artistieke leeromgeving. Het curriculum bestaat uit vier deeltrajecten die je in overleg met de opleiding gezamenlijk of gespreid kan opnemen, aangepast aan jouw artistieke- en onderwijsactiviteiten. 

Kunstenaar-leraar als liefhebber

De Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten vertrekt vanuit de kunstenaar-leraar als liefhebber. Doorheen de opleiding ontwikkel je steeds meer toewijding, aandacht en zorg voor de lerende(n) én voor het onderwijs. Door jouw enthousiasme, engagement en inspirerende kracht kan je voor hen een nieuwe (artistieke) wereld openen. Wij zien het dan ook als jouw taak om je liefde en passie door te geven.
 

Maatschappij 

De kruisbestuiving tussen het RITCS en KCB geeft de Educatieve Opleidingen in de Kunsten een sterke maatschappelijke focus en een multidisciplinaire aanpak. Beide Schools of Arts bevinden zich in het hart van Brussel, een grootstedelijk laboratorium waarin we samen met jou onderzoeken hoe we inclusie en diversiteit in het kunst-onderwijs verder kunnen voeden, ontwikkelen en realiseren. Op die manier leiden we kunstenaar-leraars op in de brede zin en spelen we in op wat er leeft in de maatschappij.

Tussen traditie en vernieuwing 

De opleiding bewandelt het pad van de wisselwerking tussen traditie en vernieuwing. Via zelfstandig onderzoek leer je om je artistieke vakmanschap te vertalen naar vernieuwende pedagogischestrategieën. Op die manier lever je een unieke bijdrage aan het onderwijs, alsook aan het bredere culturele en sociale werkveld.

Groeien in het leraarschap 

De opleiding tot kunstenaar-leraar vindt niet in een vacuüm plaats. Om de brug te slaan tussen theorie en praktijk is het belangrijk om zo veel mogelijk te experimenteren in het onderwijs zelf én in de bredere culturele en sociale sector. Om die praktijkervaring te realiseren, wordt het theoretisch kader via de diverse vakdidactieken steeds gekoppeld aan de huidige artistieke onderwijs-pedagogische praktijk.

Na je opleiding

Als kunstenaar-leraar kan je na je opleiding aan de slag in: het deeltijds en secundair kunstonderwijs, het volwassenonderwijs, het hoger onderwijs en de sociaal-artistieke en kunst-educatieve sector.

Daarnaast is het ook mogelijk om je te profileren als adviseur of beleidsmaker bij culturele instellingen of overheden. Dit niet alleen in dienstverband maar ook als zelfstandig ondernemer.

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS

De Verkorte Educatieve Bachelors in de Kunsten zijn er voor elke kunstenaar die een bevlogen keuze wil maken om als kunstenaar-leraar aan de slag te gaan en die vanuit een persoonlijk engagement de eigen artistieke kennis wil vertalen naar de samenleving via het onderwijs, community-art, educatief werk of sociaal-artistiek werk.

Vanuit een brede maatschappelijke context leert de Verkorte Educatieve Bachelor in de Kunsten je dan ook hoe je jouw artistieke kennis en kunde als bruggenbouwer kan vertalen naar een inspirerende en kunstzinnige leeromgeving. Je ontwikkelt daarbij een eigen sociaal-artistieke strategie die kinderen, jongeren en volwassenen de goesting geeft om ook zelf creatief aan de slag te gaan.

Daarbovenop is deze opleiding perfect te combineren met een (deeltijdse) job! Omdat je zelf het aantal deeltrajecten kan kiezen die je opneemt tijdens een academiejaar, praktisch toch!? 

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023

Vanuit een brede maatschappelijke context leert de Verkorte Educatieve Bachelor in de Kunsten je dan ook hoe je jouw artistieke kennis en kunde als bruggenbouwer kan vertalen naar een inspirerende en kunstzinnige leeromgeving. Je ontwikkelt daarbij een eigen sociaal-artistieke strategie die kinderen, jongeren en volwassenen de goesting geeft om ook zelf creatief aan de slag te gaan.

Daarbovenop is deze opleiding perfect te combineren met een (deeltijdse) job! Omdat je zelf het aantal deeltrajecten kan kiezen die je opneemt tijdens een academiejaar, praktisch toch!?

Het curriculum bestaat uit drie deeltrajecten die je in overleg gezamenlijk of gespreid kan opnemen, aangepast aan jouw artistieke- en onderwijsactiviteiten.  

Wanneer heb je les

De lesdagen zijn afhankelijk van de jouw onderliggende kunstdiscipline: 

  • Heb je een bachelor Musical dan heb je voornamelijk les op maandag en dinsdag. Daarnaast verwachten we je ook op vier zaterdagen in het eerste semester (deze data worden in het begin van het academiejaar gecommuniceerd). 
  • Heb je en bachelor Audiovisuele Kunsten of Podiumtechnieken dan heb je les op maandag en zaterdag.

JE VAKKEN

Verkorte Educatieve Bachelor in de KunstenECTS
DEELTRAJECT 1: LIEFHEBBER 
Artistieke leeromgevingen14
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 13
Algemene vakdidactiek Kunsten9
Specifieke vakdidactiek Kunsten3
DEELTRAJECT 2: MAATSCHAPPIJ 
Kunstparticipatie en diversiteit7
Domeinoverschrijdend project4
DEELTRAJECT 3: TRADITIE & VERNIEUWING 
Kunst & onderwijs5
Stage: Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten3
Stage: Algemene vakdidactiek Kunsten3
Stage: Specifieke vakdidactiek Kunsten9
Totaal 60

Wil je meer te weten komen over de inhoud van deze programma, ontdek hier het volledige programma.

Kwaliteitsvol onderwijs

Erasmushogeschool Brussel streeft kwaliteitsvol onderwijs na en ontwikkelt haar opleidingen voortdurend om te voldoen aan (inter-)nationale kwaliteitskenmerken. EhB zet maximaal in op het ontwikkelen van een kwaliteitscultuur en hanteert haar eigen kwaliteitsregie als fundament voor kwaliteitsvol onderwijs. 

Verschillende instrumenten garanderen het versterken en borgen van de onderwijskwaliteit van deze opleiding:

  • In 2022 beoordeelden externe peers de kwaliteit van deze opleiding. Lees het volledige rapport van de peerreview.
  • Het College van Bestuur van EhB besloot deze opleiding te borgen voor de periode 2023 tot 2029 in het borgingsbesluit.
  • De kwaliteitsfiche toont een overzicht van de sterktes en groeikansen van deze opleiding.

De website opleiding in cijfers van de Vlaamse overheid geeft informatie over het profiel van deze opleiding zoals wie deze opleiding volgt, hoelang studenten erover doen om hun diploma te behalen, etc.

Lees meer over de kwaliteitsborging binnen EhB.

De Verkorte Educatieve Masters in de Kunsten zijn er voor elke kunstenaar die een bevlogen keuze wil maken om als kunstenaar-leraar aan de slag te gaan en die vanuit een persoonlijk engagement de eigen artistieke kennis wil vertalen naar de samenleving via het onderwijs, community-art, educatief werk of sociaal-artistiek werk.

Vanuit een brede maatschappelijke context leert de Verkorte Educatieve Master in de Kunsten je dan ook hoe je jouw artistieke kennis en kunde als bruggenbouwer kan vertalen naar een inspirerende en kunstzinnige leeromgeving. Je ontwikkelt daarbij een eigen sociaal-artistieke strategie die kinderen, jongeren en volwassenen de goesting geeft om ook zelf creatief aan de slag te gaan.

Daarbovenop is deze opleiding perfect te combineren met een (deeltijdse) job! Omdat je zelf het aantal deeltrajecten kan kiezen die je opneemt tijdens een academiejaar, praktisch toch!? 

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023

Vanuit een brede maatschappelijke context leert de Verkorte Educatieve Master in de Kunsten je dan ook hoe je jouw artistieke kennis en kunde als bruggenbouwer kan vertalen naar een inspirerende en kunstzinnige leeromgeving. Je ontwikkelt daarbij een eigen sociaal-artistieke strategie die kinderen, jongeren en volwassenen de goesting geeft om ook zelf creatief aan de slag te gaan. 

Daarbovenop is deze opleiding perfect te combineren met een (deeltijdse) job! Omdat je zelf het aantal deeltrajecten kan kiezen die je opneemt tijdens een academiejaar, praktisch toch!?  

Het curriculum bestaat telkens uit vier deeltrajecten die je in overleg gezamenlijk of gespreid kan opnemen, aangepast aan jouw artistieke- en onderwijsactiviteiten.  

JE VAKKEN

Educatieve master Muziek & Podiumkunsten, afstudeerrichting Muziek: 
Instrument/ Zang, Compositie, Directie, Schriftuur en Jazz 

Wanneer heb je les: De lessen voor de educatieve master Muziek gaan door op maandag en dinsdag.

Educatieve master MuziekECTS
DEELTRAJECT 1: LIEFHEBBER 
Artistieke leeromgevingen12
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten3
Algemene vakdidactiek Muziek3
Specifieke vakdidactiek volgens afstudeerrichting3
Specifieke vakdidactiek groepsmusiceren3
DEELTRAJECT 2: MAATSCHAPPIJ 
Kunstparticipatie en diversiteit5
Domeinoverschrijdend project4
DEELTRAJECT 3: GROEIEN IN DE ONDERWIJSPRAKTIJK 
Kunst & onderwijs3
Stage: Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten3
Stage: Algemene vakdidactiek Muziek3
Stage: Specifieke vakdidactiek volgens afstudeerrichting6
Stage: Specifieke vakdidactiek groepsmusiceren3
DEELTRAJECT 4: TRADITIE & VERNIEUWING 
Artistiek pedagogisch onderzoek: masterpraktijkproef9
Totaal 60

Wil je meer te weten komen over de inhoud van deze programma, ontdek het volledige programma.

 

Educatieve master Muziek & Podiumkunsten, afstudeerrichting Musical: 

Wanneer heb je les: De lessen voor de educatieve master Musical gaan door op maandag en dinsdag. Daarnaast verwachten we je ook op vier zaterdagen in het eerste semester (deze data worden in het begin van het academiejaar gecommuniceerd).

Educatieve master MusicalECTS
DEELTRAJECT 1: LIEFHEBBER 
Artistieke leeromgevingen12
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten3
Algemene vakdidactiek Musical3
Specifieke vakdidactiek Musical8
DEELTRAJECT 2: MAATSCHAPPIJ 
Kunstparticipatie en diversiteit5
Domeinoverschrijdend project4
DEELTRAJECT 3: GROEIEN IN DE ONDERWIJSPRAKTIJK 
Kunst & onderwijs3
Stage: Domeinoverschrijdende vakdidactiek Musical3
Stage: Algemene vakdidactiek Musical3
Stage: Specifieke vakdidactiek Musical7
DEELTRAJECT 4: TRADITIE & VERNIEUWING 
Artistiek pedagogisch onderzoek: masterpraktijkproef9
Totaal 60

Wil je meer te weten komen over de inhoud van deze programma, ontdek hier het volledige programma.

Kwaliteitsvol onderwijs

Erasmushogeschool Brussel streeft kwaliteitsvol onderwijs na en ontwikkelt haar opleidingen voortdurend om te voldoen aan (inter-)nationale kwaliteitskenmerken.

EhB zet maximaal in op het ontwikkelen van een kwaliteitscultuur en hanteert haar eigen kwaliteitsregie als fundament voor kwaliteitsvol onderwijs.

  • In 2023 vond een opleidingsaccreditatie plaats voor deze opleiding. Lees het volledige rapport.
  • De Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) besloot deze opleiding te accrediteren voor de periode 2023 tot 2025 in het accreditatiebesluit.

De website opleiding in cijfers van de Vlaamse overheid geeft informatie over het profiel van deze opleiding zoals wie deze opleiding volgt, hoelang studenten erover doen om hun diploma te behalen, etc.

Lees meer over de kwaliteitsborging binnen EhB.

NA JE OPLEIDING

Als kunstenaar-leraar kan je na je opleiding aan de slag in: het deeltijds en secundair kunstonderwijs, het volwassenonderwijs, het hoger onderwijs en de sociaal-artistieke en kunst-educatieve sector.

Daarnaast is het ook mogelijk om je te profileren als adviseur of beleidsmaker bij culturele instellingen of overheden. Dit niet alleen in dienstverband maar ook als zelfstandig ondernemer.

Onze docenten

Om je talent ten volle te kunnen ontwikkelen heb je natuurlijk een docent nodig die je op de juiste manier kan helpen en uitdagen om de beste versie van jezelf te worden. Onze docenten komen van over heel de wereld en hebben jarenlange ervaring op het podium en als lesgevers.

Ruth Rondas

Ruth Rondas

Head of Programme & lecturer in general subjects of the Educational Courses (course is only in Dutch)

Ruth Rondas obtained a Licentiate in Pedagogical Sciences, option Educational Pedagogics and an aggregate at the University of Ghent. In 2012 Ruth obtained a PhD in Pedagogical Sciences, with as theme the one-on-one relation in Higher Instrument Education. The interest for instrument education grew because of her passion for everything that has to do with education in combination with playing music. Thus she played for five years in the Propere Fanfare van de Vieze Gasten, a social-artistic project in the heart of the Brugse Poort (Ghent).


Since 2014 Ruth has been working at the Koninklijk Conservatorium Brussel where - in addition to her teaching assignment in the specific teacher training course - she conducted a two-year study on the use of Contemporary Music in Part-time Art Education (piano). In 2019-2020 she took up the challenge of becoming head of the Educational Training in the Arts, where she is shaping this training together with an enthusiastic team. 

Contact Ruth:

Email

Roel Peeters

Roel Peeters

Lecturer Theoretical Subjects & Coordinator Musical, Coordinator Internship & General Didactics Musical (course only in Dutch)

A bio will follow shortly.

Contact Roel:

Email

Inge Minten

Inge Minten

Teacher Vocals Musical & Specific Vocational Vocals of the Shortened Educational Bachelor Musical (course only in Dutch)

A short bio follows soon.

Contacteer Inge:

Email

Maarten Vandenbemden

Maarten Vandenbemden

Assistant Applied Harmony (for guitarists) and Harmony & Analysis and Coordinator Music for the Educatieve Master in de Kunsten

Born in a house full of guitars, Maarten Vandenbemden (1994) received his first guitar lessons from his father. Thirteen years later, his path led to Antigoni Goni's class at the Koninklijk Conservatorium Brussel where he obtained "summa cum laude" the masters in guitar and music writing.

As a soloist and with several orchestras, he played at Bozar (Brussels) and the Royal Palace of Caserta, among others, and from Jordan to China.
From a special fondness for chamber music, he regularly plays with sopranos Noémie Schellens and Kelly Poukens, with cellist Ann Van Hecke and in the colourful line-up of two tenors and two guitars as "Los Reyes de la Baraja".

Since 2018, Maarten has been the fourth member of the Four Aces guitar quartet, with which he will record a second album entirely dedicated to Belgian music in 2022 after the earlier Tabula Rasa.
With pianist Saskia Van Herzeele, he forms duo Adentro, a 2018 Supernova finalist and winner of the Chamber Music Prize at the Twenthe Guitar Festival (NL). Their first CD "Once upon a time" was released by Etcetera in December and was voted one of the 10 favourite albums of the year by US Classical Guitar Magazine in 2019. Courtesy of Beeldenstorm vzw, their second album will be released in late 2021. "Paris. Les années folles" is entirely dedicated to the music of the earlier 1920s.

Maarten teaches Applied Harmony and Harmony & Analysis and is the Coordinator Music for the Educatieve Master in de Kunsten at the Koninklijk Conservatorium Brussel, and teaches classical guitar at the Conservatory of Ghent. Since 2016, Maarten has also been actively involved in the Volterra Project , an innovative summer guitar course, and in Music Projects for Brussels, an organisation that introduces Brussels children, patients and inmates to classical music.

Contact Maarten:

E-mail

Maggy De Ridder professor KCB

Maggy De Ridder

Cross-domain didactics 1 and 3 | Specific didactics of group music-making | Specific didactics of conducting | Internship supervision

Maggy De Ridder obtained first prizes in solfège and harmony at the Lemmens Institute. At the Koninklijk Conservatorium Brussel she obtained a master's degree in music writing, a master's degree in composition, a teacher's degree and she also followed choral conducting. She taught for more than ten years in the DKO and is currently active at the Kunsthumaniora Brussel and the KCB.

She is also co-author and editor of Da Capo, a musical-didactical publication (Pelckmans), conductor of a mixed choir and composer. She is regularly asked as a member of the jury and several of her works have already been broadcast on television at home and abroad. 

Contact Maggy:

Email

Jan Geers

Jan Geers

Cross-domain course didactics 1-2 & Cross-domain course didactics: project | Shortened Educational Bachelor Musical (course only in Dutch)

Jan Geers has been professionally active in the cultural field as a director since 1999. In the past he worked for various houses and companies: DitoDito, Tristero, Nieuwpoorttheater, Villanella, Two-stroke Festival, Piece, Time Circus, Cie Louis, Campo, BOSTON, GLobe Aroma, De Spil, De Brakke Grond.... His work is socially engaged and often gives a deep human insight into the petite histoire of la flandre profonde. Geers is an experienced maker in the socio-artistic field. His PHD-research is about socio-artistic work and what this work tells about a community. In addition to his artistic work, Geers also has a diverse track-record as a theatre pedagogue.

Contact Jan:

Email

Jan Vromman

Cross-domain subject didactics: project | Shortened Educational Bachelor Musical (course only in Dutch)

Jan Vromman once hesitated between studying for a history degree and being a film director. In the meantime, it has mainly become the making of documentaries and not little concerns subjects that demand research, point of view, historical insight. Documentaries such as 'As long as there are shipbuilders singing' and 'The Art of Tree Cutting' or 'Le petit jeune homme de Binche' bear witness to this.

But the thinking remains multimedia and transversal. Curiosity also drove Jan Vromman to theatre, socio-artistic projects, installations and even fiction. Where audiovisual work often takes a character as a carrier for a film, he likes to opt for a social, broad fact. Involvement and emotion should not stand in the way of insight and analysis. The most recent documentary: 'The History of the Pig (in us)' is an illustration of this. Not a real journalistic work in the sense of biting into a topicality, but rather a meditation that situates the present in relation to the entire prehistory.

In addition, Jan Vromman is working on a research assignment in collaboration with the Brussels Art Platform & the VUB.

Contact Jan:

Email

Dieter Verhaegen

Dieter Verhaegen

Docent Specifieke Vakdidactiek Spel

Een korte bio volgt snel.

Contacteer Dieter:

Mail

Peter Kongs

Peter Kongs

Teacher of Specific Subjects Dance & Internship Guidance | Abbreviated Educational Bachelor Musical (course only in Dutch)

Peter started his classical and modern ballet education at the Ballet Academy of Brabant and at Mudra in Brussels. He studied jazz dance with a.o. Jac Delsing and later with Steps 74th and David Howard Dance Center in New York. He danced with Pro Arte Gymnastica, Broadway Dance '87 and Dancin' Hollywood in Tokyo (Japan) and participated in "West Side Story" of the Royal Ballet of Flanders. He performed in dance videos, commercials, operettas, musicals and did several TV appearances.

He now teaches at the Koninklijk Conservatorium Brussel musical department, the Brussels Art Humanities, the Lebbeke Academy and dance studio Ijvi Hagelstein. He also gives training courses and internships for dancers and dance teachers at Fedes, Amsterdam Dance Center, KVT and OVSG. He also works as a choreographer for "Broadway Dance Center Tokyo", Marisa Allen, Studio 100, VTM, VT4, Ketnet and others.

Contact Peter

Email

Stage

Theorie en praktijk zijn in ons curriculum sterk met elkaar verweven: de stage vormt de rode draad doorheen de opleiding en wordt, naarmate je vordert, steeds complexer en uitdagender.  
  
Jouw eerste ervaringen als kunstenaar-leraar gebeuren in labo’s samen met medestudenten en onder begeleiding van een vakdidacticus. Vervolgens dompelen we je onder in een sociaal-artistiek project om ten slotte in het onderwijs individuele stages te lopen.  
  
Je ontwikkelt daarbij een eigen sociaal-artistieke strategie die kinderen, jongeren en volwassenen de goesting geeft om ook zelf creatief aan de slag te gaan.

Ben je reeds aan het werk in het onderwijs en/of het sociaal educatieve veld en wil je jouw (les)opdracht laten valideren als stage, neem dan zo spoedig mogelijk contact op met het opleidingshoofd van de opleiding: ruth.rondas@ehb.be.

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023

Projects in the spotlights

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023

Studenten aan het woord: Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten, de juiste keuze

In het artikel omschrijven drie studenten waarom ze hebben gekozen voor deze opleiding, met welke projecten ze bezig zijn, welk opleidingsonderdeel hun het meest aanspreekt en welke onverwachte wendingen de opleiding met zich meebrengt.

Het hele artikel lees je hier.

De allereerste onderzoeksdag van de Verkorte Educatieve Master in de Kunsten

In diverse opleidingsonderdelen van de Educatieve Master wordt ruim aandacht besteed aan het ontwikkelen van een onderzoekende houding met als uiteindelijk resultaat een artistiek-pedagogische masterproef. In deze masterproef vertaalt de kunstenaar-leraar in spe zijn/haar/hun artistieke kennis naar een artistieke leeromgeving. Belangrijk hierbij is dat de kunstenaar-leraar tijdens een onderzoeksstage met een zelfgekozen thema/onderzoeksvraag aan de slag gaat. 

Het hele artikel lees je hier.

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023
Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023

We focussen heel bewust op het profiel van de verbindende kunstenaar

We wilden heel bewust niet de zoveelste stoffige educatieve kunstopleiding zijn, die zijn er al meer dan voldoende. We focussen heel bewust op het profiel van de verbindende kunstenaar vanuit het liefhebben van de kunst, de maatschappij, de traditie en de vernieuwing.
We staan ook met ons beide voeten in de Brusselse praktijk en willen als heel kleine opleiding de stad en haar kinderen iets teruggeven. Daarom ontwikkelen we jaarlijks een sociaal-artistiek project. Dit jaar was dat de Stoeterij, een project waarin 120 Brusselse kinderen aan de slag gingen met onze studenten rond het thema Carnaval.

Het hele artikel lees je hier.

We moeten muziek in onze schoolopleiding verankeren en opnieuw voor iedereen invoeren

Alumnus van het Koninklijk Conservatorium Brussel Martijn Dendievel, assistent-dirigent bij Symfonieorkest Vlaanderen, meldt in een opiniestuk van de Knack: 'In ons onderwijs komt muziek helaas (bijna) niet meer aan bod.'

Het hele artikel lees je hier.

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023
Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023

Het ontstaan van de nieuwe Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten: Bruggen bouwen tussen cultuur en maatschappij

Een brug tussen cultuur en maatschappij: dat is wat de samenleving van vandaag broodnodig heeft. Onderwijs speelt daarin een cruciale rol. Daarom bundelen het RITCS en het KCB, Schools of Arts van de EhB, de krachten in de nieuwe Educatieve Opleidingen om de Kunstenaar-Leraars van morgen op te leiden.

Het hele artikel lees je hier.

Je campussen

Aangezien de Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten een samenwerking is tussen het RITCS en KCB, krijg je les op al hun campussen.

Elke dag probleemloos van en naar de campus geraken, doe je met de metro, tram, bus of fiets. Bovendien reis je aan studententarief.

  • Hoofdgebouw KCB: Regentschapsstraat
  • Bijgebouw KCB: Kleine Zavel
  • Campus Kaai

Meer info over bovenstaande campussen vind je hier.
 

  • Campus Dansaert
  • Campus Bottelarij

Meer info over bovenstaande campussen vind je hier.

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023

Naar het buitenland

Tijdens je opleiding aan het Koninklijk Conservatorium Brussel kom je in contact met de wereld: je studeert toch in Brussel, de meest kosmopolitische hoofdstad van Europa. Een gastlezing door een internationale professional of door een docent van een buitenlandse partnerschool, internationale projecten,… we leiden je op tot een professional die klaar is voor de wereld van morgen die steeds internationaler wordt.

Heb je toch honger naar meer en wil je zelf een tijdje naar het buitenland? Dat kan! Een semester (of academiejaar) studeren aan een partnerhogeschool of stage lopen in het buitenland, mais oui, of course! Ontdek meer over internationalisering.

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023

Kosten

Betaling hoe en wat

Kom eens langs!

Infomomenten

Het Koninklijk Conservatorium Brussel organiseert meerdere infomomenten doorheen het jaar.
Kom zeker eens langs voor een persoonlijk gesprek met een docent, student of administratief personeelslid.
We ontmoeten je graag!
De exacte data van de infomomenten vind je hier.

Evenementen

We verwelkomen je graag op onze vele concerten, masterclasses, lezingen, projecten en onderzoeksdagen. Zo zie je wat jij als toekomstige KCB-student zou leren. Elk academiejaar zijn er talloze projecten waarin onze studenten het beste van zichzelf geven. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte. 
 

INFO & TICKETS

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB 2023

Test how to apply

Hier info "admission tests"

Jezelf inschrijven voor een Educatieve Opleiding in de Kunsten

Wat heb je hiervoor nodig?

  • Je originele identiteitskaart
  • Je origineel diploma Bachelor/Master in de Kunsten
  • Eventuele attesten, getuigschriften of diploma's van eerder gevolgde opleidingen of werkervaring
  • Indien van toepassing, attest B2 Nederlands

Heb je alles binnen handbereik? Druk dan op de onderstaande inschrijvingsknop.

INSCHRIJVEN

Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB 2025

Toelatingsvoorwaarden

Het Koninklijk Conservatorium Brussel en het RITCS kiezen bewust voor het consecutief traject omdat we geloven dat je je eerst moet bekwamen in je eigen kunstdiscipline om dan die artistieke kennis en kunde te vertalen naar een artistieke leeromgeving.

Om te starten met een Verkorte Educatieve Opleiding in de Kunsten dien je te beschikken over:

  • Een Bachelor of Master in de kunsten 

    • Indien je bijvoorbeeld een Verkorte Educatieve Master Muziek wil volgen, dien je te beschikken over een Master Muziek. 
    • Indien je bijvoorbeeld een Verkorte Educatieve Bachelor Musical wil volgen, dien je te beschikken over een Bachelor Musical.
    • Deze redenering geldt voor alle Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten.
       
  • Taalvoorwaarden

    • Minimale vereiste aanvangsniveau Nederlands: B2.
    • Dat je ten minste één leerjaar in het Nederlandstalig secundair onderwijs met vrucht hebt voltooid of het behalen van minste 60 studiepunten in het Nederlandstalig hoger onderwijs.

Contact?

Any question?

Voor meer informatie kan je terecht bij de studentenadministratie via e-mail of op afspraak.
Specifieke vragen omtrent de opleiding kun je stellen aan het opleidingshoofd, Ruth Rondas: ruth.rondas@ehb.be.