Barokviool KCB
bachelor of master in de Kunsten

BAROKVIOOL

Welkom aan het Koninklijk Conservatorium Brussel!

Met een Bachelor en Master in Muziek aan het Koninklijk Conservatorium Brussel kan je heel wat kanten uit. Of je nu terecht komt in een internationaal gerenommeerd orkest of ensemble of je gaat iets helemaal anders doen met je diploma, onze opleidingen zijn de ideale voorbereiding voor een schitterende toekomst.

Het KCB legt zijn focus op de brede artistieke vorming van ieder individu. De lessen zijn dan ook veel meer een interactie tussen docent en student door het klein aantal studenten per klas. Door de talrijke orkestproducties die we elk jaar spelen doen we ook ervaring op voor in onze latere carrière. Hierbij voeren we de grootste werken in de muziekgeschiedenis uit, iets wat later goed van pas zal komen.

Joachim
Joachim
Student Muziek
Bachelor
Opleidingsonderdeel Ba1 (SP) BA2 (SP) BA3 (SP)
Hoofdinstrument I, II, III 18 18 24
Kamermuziek I, II, III 6 6 6
Repertoirestudie/prima vista 1, 2   3 3
Theorie hist. uitvoeringsprak. 1, 2, 3 6 6 6
Orkest/consort. 1,2,3 3 3 3
Filosofie en Esth. oude muziek 1     3
AMV gehoor en theorie 1,2 4 4  
AMV ritmiek en intonatie 1,2 5 5  
Harmonieleer en analyse 1,2 9 9  
Muziekgeschiedenis 6    
Modules muziekgeschiedenis   6 6
Vormanalyse 1     6
Bewegingsleer 3   3
Cultuurgeschiedenis     3
Totaal studiepunten 60 60 60
Master
Opleidingsonderdeel MA1 (SP) MA2 (SP)
Hoofdinstrument IV, V (Masterproef) 27 30
Kamermuziek 4, 5 9 12
Repertoirestudie/prima vista 3 3  
Theorie Hist. uitvoeringsprak. 4, 5 6 6
Orkest/consort 4,5 6 6
Filosofie en esth. oude muziek 2 3  
Bronnenstudie en -uitgave   6
Artistieke onderzoekpraktijken 3 6
Keuzevak 3  
Totaal studiepunten 60 60

Je docenten

Om je talent ten volle te kunnen ontwikkelen heb je natuurlijk een docent nodig die je op de juiste manier kan helpen en uitdagen om de beste versie van jezelf te worden. Onze docenten komen van over heel de wereld en hebben jarenlange ervaring op het podium en als lesgevers.

Heb je specifieke vragen voor je docent voor je inschrijft voor de toelatingsproeven? Wil je graag al even met je docent afspreken voor je de grote stap zet? Hieronder krijg je een overzicht van de docenten en hun contactgegevens.

Docenten
Ryo Terakado

Ryo Terakado

Docent Barokviool

De in Bolivia geboren Japanse violist en dirigent, Ryo Terakado, begon op 4 jarige leeftijd met viool te spelen. Op zijn 14e  won hij de 2e prijs tijdens de All Japan Youth Musical Competition. Hij studeerde viool, kamermuziek en dirigeren aan de Toho Gakuen School of Music. In 1983 won hij de 3e prijs op de All Japan Music Competition. Tijdens zijn studie aan de Toho Gakuen werd hij gevraagd als concertmeester voor The Tokyo Philharmonic Orchestra, waar hij twee jaar heeft gewerkt.

Ryo Terakado’s interesse voor Barok muziek kwam al eerder, toen hij 19 jaar was begon voor zich zelf Barok viool te spelen. Een paar jaar later richtte hij het ensemble Concert Spirituel op samen met Masahiro Arita (fluit) en Hidemi Suzuki (cello). In 1985 start hij aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag zijn Barok viool studie bij Sigiswald Kuijken.

Sinds 1987 heeft Ryo Terakado met vele Barok Ensembles in Europa en Japan als concertmeester gewerkt, zoals Les Arts Florissants, La Chapelle Royale, Collegium Vocale Gent, Tokyo Bach Mozart Orchestra. Momenteel is hij concertmeester bij La Petitie Bande en Bach Collegium Japan. Hij soleert regelmatig in de concertos van J.S. Bach, A. Vivaldi, W.A. Mozart met de bovengenoemde orkesten.

Contacteer Ryo:

Email

Joanna Huszcza, ©Jérémy Bruyère

Joanna Huszcza

Docent Barokviool

Violiste Joanna Huszcza is een gepassioneerd kamermusicus, concertmeester en solist, die regelmatig optreedt op een aantal van de bekendste podia en festivals. Ze is afkomstig uit Warschau en woont momenteel in Brussel. Ze voltooide haar masterdiploma aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag in Nederland onder de begeleiding van Enrico Gatti. Gedurende haar studie en professionele carrière heeft ze samengewerkt met enkele van de meest inspirerende persoonlijkheden en pioniers in de wereld van de Oude Muziek en de historische uitvoeringspraktijk zoals Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Marcel Ponseele, Marco Beasley, Enrico Gatti, Philippe Pierlot en Skip Sempe. Ook toerde ze uitgebreid met onder meer Collegium Vocale Gent, Ricercar Consort, De Nederlandse Bachevereniging en Ensemble Aurora. 


Deze ervaringen hebben haar ertoe aangezet om haar eigen antwoorden te zoeken en hebben haar geleid tot het vinden van een eigen muzikale context. Ze heeft een bijzondere belangstelling ontwikkeld voor het vocale aspect van het vioolspel als een van de belangrijkste middelen om met haar publiek te communiceren. Ook op andere instrumenten van de vioolfamilie, zoals altviool, violino piccolo en viola d'amore, treedt ze graag op. Kort na haar afstuderen werd Joanna uitgenodigd om een vioolles te geven aan de afdeling Oude Muziek van de Muziekacademie in Łódź, Polen. Later werd ze benoemd tot assistente van de vioolklas van Mira Glodeanu aan het Conservatoire Royal de Bruxelles, waar ze sinds 2015 regelmatig lesgeeft. Tegelijkertijd coacht ze op talrijke masterclasses in Europa, Azië en Zuid-Amerika. 


Ze werd regelmatig uitgenodigd om orkesten te leiden zoals Il Gardellino, Les Agremens, Les Muffatti, Toujours Mozart Festival Orchestra, Cappella Cracoviensis, Köllner Academie, Luthers Bach Ensemble en Geneva Camerata. Hoe toegewijd Joanna ook is aan de historische uitvoeringspraktijken, laat ze zich vaak inspireren door een vruchtbare uitwisseling van ideeën die ze op het podium deelt met haar collega's uit verschillende disciplines zoals jazz, hedendaagse, populaire en wereldmuziek en hedendaagse dans. Naast liveoptredens is ze te horen op labels als Alpha, Glossa, Naïve, Arcana en Glossa, Ramée, Et'Cetera, Passacaille, Sony en Deutche Grammophon. 
Haar viool werd in 1689 in Amsterdam gemaakt door Hendrick Jacobs en werd nauwkeurig gerestaureerd tot originele speelconditie dankzij Philippe Poissonniez.
 

Contacteer Joanna:

Email

Toelatingsproeven

Om je studie te beginnen aan het Koninklijk Conservatorium moet je slagen voor een artistieke toelatingsproef. Voor de meeste afstudeerrichtingen zijn er twee sessies voorzien: één voor de zomervakantie en één in september. Als kandidaat-student kan je je inschrijven voor één van deze twee sessies.

Voor informatie over de toelatingsproeven - waaronder data, de voor te bereiden programma’s, de inschrijvingsvoorwaarden/kosten en de module om in te schrijven- klik je op de foto hieronder:

Vragen?

Voor meer informatie over deze opleiding kan je terecht bij het studentensecretariaat. Je kan hen bereiken via secretariaat.kcb@ehb.be.