
BAROKVIOOL

Ryo Terakado
De in Bolivia geboren Japanse violist en dirigent, Ryo Terakado, begon op 4 jarige leeftijd met viool te spelen. Op zijn 14e won hij de 2e prijs tijdens de All Japan Youth Musical Competition. Hij studeerde viool, kamermuziek en dirigeren aan de Toho Gakuen School of Music. In 1983 won hij de 3e prijs op de All Japan Music Competition. Tijdens zijn studie aan de Toho Gakuen werd hij gevraagd als concertmeester voor The Tokyo Philharmonic Orchestra, waar hij twee jaar heeft gewerkt.
Ryo Terakado’s interesse voor Barok muziek kwam al eerder, toen hij 19 jaar was begon voor zich zelf Barok viool te spelen. Een paar jaar later richtte hij het ensemble Concert Spirituel op samen met Masahiro Arita (fluit) en Hidemi Suzuki (cello). In 1985 start hij aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag zijn Barok viool studie bij Sigiswald Kuijken.
Sinds 1987 heeft Ryo Terakado met vele Barok Ensembles in Europa en Japan als concertmeester gewerkt, zoals Les Arts Florissants, La Chapelle Royale, Collegium Vocale Gent, Tokyo Bach Mozart Orchestra. Momenteel is hij concertmeester bij La Petitie Bande en Bach Collegium Japan. Hij soleert regelmatig in de concertos van J.S. Bach, A. Vivaldi, W.A. Mozart met de bovengenoemde orkesten.
Contacteer Ryo:

Joanna Huszcza
Violiste Joanna Huszcza is een gepassioneerd kamermusicus, concertmeester en solist, die regelmatig optreedt op een aantal van de bekendste podia en festivals. Ze is afkomstig uit Warschau en woont momenteel in Brussel. Ze voltooide haar masterdiploma aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag in Nederland onder de begeleiding van Enrico Gatti. Gedurende haar studie en professionele carrière heeft ze samengewerkt met enkele van de meest inspirerende persoonlijkheden en pioniers in de wereld van de Oude Muziek en de historische uitvoeringspraktijk zoals Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Marcel Ponseele, Marco Beasley, Enrico Gatti, Philippe Pierlot en Skip Sempe. Ook toerde ze uitgebreid met onder meer Collegium Vocale Gent, Ricercar Consort, De Nederlandse Bachevereniging en Ensemble Aurora.
Deze ervaringen hebben haar ertoe aangezet om haar eigen antwoorden te zoeken en hebben haar geleid tot het vinden van een eigen muzikale context. Ze heeft een bijzondere belangstelling ontwikkeld voor het vocale aspect van het vioolspel als een van de belangrijkste middelen om met haar publiek te communiceren. Ook op andere instrumenten van de vioolfamilie, zoals altviool, violino piccolo en viola d'amore, treedt ze graag op. Kort na haar afstuderen werd Joanna uitgenodigd om een vioolles te geven aan de afdeling Oude Muziek van de Muziekacademie in Łódź, Polen. Later werd ze benoemd tot assistente van de vioolklas van Mira Glodeanu aan het Conservatoire Royal de Bruxelles, waar ze sinds 2015 regelmatig lesgeeft. Tegelijkertijd coacht ze op talrijke masterclasses in Europa, Azië en Zuid-Amerika.
Ze werd regelmatig uitgenodigd om orkesten te leiden zoals Il Gardellino, Les Agremens, Les Muffatti, Toujours Mozart Festival Orchestra, Cappella Cracoviensis, Köllner Academie, Luthers Bach Ensemble en Geneva Camerata. Hoe toegewijd Joanna ook is aan de historische uitvoeringspraktijken, laat ze zich vaak inspireren door een vruchtbare uitwisseling van ideeën die ze op het podium deelt met haar collega's uit verschillende disciplines zoals jazz, hedendaagse, populaire en wereldmuziek en hedendaagse dans. Naast liveoptredens is ze te horen op labels als Alpha, Glossa, Naïve, Arcana en Glossa, Ramée, Et'Cetera, Passacaille, Sony en Deutche Grammophon.
Haar viool werd in 1689 in Amsterdam gemaakt door Hendrick Jacobs en werd nauwkeurig gerestaureerd tot originele speelconditie dankzij Philippe Poissonniez.
Contacteer Joanna:
Vragen?
Voor meer informatie over deze opleiding kan je terecht bij het studentensecretariaat. Je kan hen bereiken via secretariaat.kcb@ehb.be.