
Zang
Opleidingsfolder

Valérie Guillorit
Nadat Valérie Guillorit haar vioolstudie aan het Conservatorium van Montpellier afgesloten had met een Premier Prix, wijdde ze zich volledig aan haar zangstudie aan het Conservatorium Van Amsterdam bij Margreet Honig, van wie zij van 2001 tot 2004 assistente is.
Ze kreeg ook lessen en Masterclasses van Elly Ameling, Udo Reinemann, Carolyn Watkinson, David Wilson Johnson, Thomas Hampson.
In 1997 won Valérie Guillorit de Vriendenkrans van het Concertgebouw in Amsterdam en de Juryprijs van het Concours de l'Art lyrique de Clermont Ferrand.
Zij zong rollen van Mozart: Susanna in Le Nozze di Figaro, Bastienne in Bastien und Bastienne, van Purcell Belinda in Dido and Aeneas, Venus in King Arthur, van Haendel Romilda in Xerxes, van Gluck Euridice in Orfeo ed Euridice, van Poulenc, la Voix in La Voix humaine, Van Gomes, Delia in Fosca.
Ook als liedzangeres maakt zij naam, waarbij ze vooral affiniteit heeft met het Franse repertoire ( liederen van o.a.Debussy, Poulenc, Caplet, Roussel, Ravel, Barraine, Cras, Jolivet) en het Spaanse repertoire ( Granados, Obradors, Sor, De Falla, Lorca, Turina, Rodrigo), zowel met piano ( Paolo Giacometti, Irene Russo, Arthur Schoonewoerd, Frans van Ruth, Hans Adolfsen) als met gitaar ( Katona Twins, Frédéric Zigante).
Ook zingt zij Russische en Italiaanse kamer muziek repertoire met het Ariaga kwartet.
Zij is ook lid van het Verso Ensemble ( zang, panfluit, gitaar) en van het Insomnio Ensemble, in Nederland, ( Boulez, Le Marteau sans Maître, in Concertgebouw Amsterdam), dat zich voornamelijk aan hedendaagse muziek wijdt.
Zij voert ook in Duitsland en Nederland uit " Immersion" van E. Rushton met H.White (saxofoon), Hans Adolfsen (piano).
Valérie Guillorit treedt op in Nederland (o.a. Concertgebouw), Frankrijk en wordt uitgenodigd door talrijke festivals in Belgie, Duitsland, Nederland, Noorwegen, Italie, Zwitserland, Frankrijk.
Zij werkt met dirigenten als Lev Markiz, Claus Peter Flor, Roy Goodman, Niklos Athinaeos, Alexandre Siranocian, Jan Willem de Vriend, Michel Tabachnik.
Zij geeft uitvoeringen van Bachianas Brasilieras (Vilaa-Lobos), Les Illuminations ( Britten), Pulcinella (stravinsky), L'Enfant Prodigue ( Debussy) en de belangrijkste Oratoria en Missen: Requiem (Mozart), Deutsches Requiem ( Brahms), Sept Paroles du Christ en Croix ( Franck), Gloria ( Poulenc), Petite Messe Solemnelle ( Rossini), Paulus ( Mendelssohn), Messiah ( Haendel), Stabat Mater ( Szymanovsky), L'Enfance du Christ ( Berlioz) en de Passionen van Bach.
Zij geeft regelmatig masterclasses in Frankrijk ( Versailles CMBV), Nice Academie d'été), Spanje, Belgie ( The Udo Reinemann International Masterclass, Koninklijk Conservatorium)), Duitsland ( Hochschule Leipzig), Nederland, Canada (Conservatoire de Montreal), Finland ( conservatorium Jyväskylä ), Iceland, Zwitserland ( Gezang zomer Ins).
Sinds juni 2004 is Valérie Guillorit als hoofdvakdocent zang verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam, sinds 2011 aan het Conservatoire National Superieur de Musique et de Danse de Paris en sinds 2016 aan het Koninklijk Conservatorium Brussel.


Yves Sotin
Na een uitgebreide studie orgel (bij Susan Landale en Odile Bailleux) en schrijven (klas van Yvonne Desportes), studeerde Yves Sotin verder aan de CNSM in Parijs in de muziekgeschiedenis (klas van Yves Gérard), analyse (klas van Betsy Jolas) en oude muziek (klas van William Christie).Tegelijkertijd werkt hij samen met Jeannine Collard (mezzosopraan van de Parijse Opera), David Pollard (docent aan de Guildhall School), Richard Miller (docent aan de Universiteit van Oberlin in de Verenigde Staten) en Irène Joachim (Frans repertoirewerk inclusief de rol van Pelléas). Al snel, en parallel aan zijn carrière als organist en zanger, richtte Yves Sotin zich op de pedagogie (hij is onder meer actief bij het C.A. de Chant) en raakte gepassioneerd door de grote vocale tradities (zowel die van de barokke periode als die van de 19de eeuw) en het uitgebreide repertoire dat daarmee gepaard ging. Op zeer jonge leeftijd gaf hij les aan gerenommeerde regionale conservatoria (Angers, Toulouse) en later aan het CRR van St Maur des Fossés, aan de Maitrise de Notre Dame de Paris, en aan het CRR van Parijs, waar hij vele zangers opleidde, waaronder enkele zeer prominente.
In 2005 heeft het Ministerie van Cultuur hem de taak toevertrouwd om zangdocenten voor te bereiden op de Raad van Bestuur. In 2012 werd Yves Sotin benoemd tot zangdocent aan de CNSM in Parijs. Hij heeft talrijke masterclasses geleid (Haute Ecole de Genève-Neuchâtel, Centre de Musique Baroque de Versailles, Universiteit van Angers, Lille, Poitiers, Salle de l'Institut d'Orléans, Centre Polyphonique de Bretagne...) In de loop van zijn hele carrière heeft Yves Sotin onderzoek verricht ten dienste van de pedagogie, zowel op het vlak van de fonica, de logopedie, de lichaamsdisciplines als de geschiedenis van het Kuntomodel. Hij geeft tal van conferenties over onderwerpen als vocale fysiologie, lichaamshoudingen en zang, het gebruik van de adem.... Hij gaf ook een grote lezing aan het Conservatoire Supérieur de Genève over "Schuberts lied en Duitse romantiek". In 2017 gaf hij een lezing in de mediatheek Hector Berlioz van de CNSM in Parijs over "Les Méthodes et Traités de Chant du Conservatoire de Paris au XIXe siècle". In 2018 gaf hij een cursus in Genève over "De kunst van het castreren en de uitbreiding ervan tot de Bel Canto van de 19e eeuw".
Contacteer Yves:

Jan Vande Weghe
Jan Vande Weghe ontving zijn opleiding aan het Conservatorium Brussel, het Lemmensinstituut Leuven en de Hochschule der Künste Berlin; hij studeerde er bij André De Groote, Daniel Blumenthal, Frans Van Beveren en Hans Leygraf. Daarnaast nam hij ook deel aan masterclasses met György Sebök, Peter Feuchtwanger en Irwin Gage. Als solist en chambrist was hij te horen op internationale festivals in België, Frankrijk, Nederland, Kroatië, Bosnië-Herzegovina en Israël. Hij trad hij op met ‘I Fiamminghi’, het Symfonisch Orkest van het Koninklijk Conservatorium Brussel, de ‘Brussels Sinfonietta’ en de ‘Brussels Philharmonic’ met als dirigenten R.Zollman, D.Angus, M.Tilkin en M. Tabachnik. In 2003 opende hij het concertseizoen van het ‘Symfonieorkest van Vlaanderen’ met een tournee doorheen de belangrijkste Belgische concertzalen als solist in het 5e pianoconcerto van Beethoven.
Zowel in de zangwereld als voor kamermuziek is hij een graag gezochte partner. Hij heeft samengewerkt met zangers van over de hele wereld en begeleidde masterclasses met beroemdheden als Sarah Walker, Tom Krause, Sir Allen Thomas, Jard Van Nes, Udo Reinemann, Alexander Oliver en Ann Murray. In 2000 werd hij uitgenodigd als officieel begeleider voor de zangsessie van de Internationale Muziekwedstrijd Koningin Elisabeth van België. Aansluitend gaf hij een reeks opmerkelijke recitals met de sopraan Olga Pasichnyk. Hij vormt ook een pianoduo met Peter Vanhove.
Het Festival van Vlaanderen kende hem de ‘Festival Award’ toe, hij was laureaat van de Belgische Stichting Roeping en kreeg de prijs ‘Maurice Lefranc’. Als docent is hij verbonden aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel. Voor de Belgische radio en televisie maakte hij talrijke opnames en hij is te horen op verschillende cd-opnames, zowel als solist als begeleider. In 2006 verscheen bij het label Fuga Libera een solo-cd L’Avant-guerre 1911-1914 (FUG 701), die warm onthaald werd door de internationale pers.
Contacteer Jan: