Zang
bachelor of master in de Kunsten

ZANG

Welkom aan het Koninklijk Conservatorium Brussel!

Met een Bachelor en Master in Muziek aan het Koninklijk Conservatorium Brussel kan je heel wat kanten uit. Of je nu terecht komt in een internationaal gerenommeerd orkest of ensemble of je gaat iets helemaal anders doen met je diploma, onze opleidingen zijn de ideale voorbereiding voor een schitterende toekomst.

Het KCB legt zijn focus op de brede artistieke vorming van ieder individu. De lessen zijn dan ook veel meer een interactie tussen docent en student door het klein aantal studenten per klas. Door de talrijke orkestproducties die we elk jaar spelen doen we ook ervaring op voor in onze latere carrière. Hierbij voeren we de grootste werken in de muziekgeschiedenis uit, iets wat later goed van pas zal komen. 
Name: Joachim Jamaer
Job title: Student Muziek

Foto van Joachim

Je vakken

Bachelor

Opleidingsonderdeel Ba1 (SP) BA2 (SP) BA3 (SP)
Zang I, II, III 18 21 27
Kamermuziek of vocaal ensemble 1     6
Koor 1, 2 3 3  
AMV gehoor en theorie 1, 2 4 4  
AMV ritmiek en intonatie 1, 2 5 5  
Harmonieleer en analyse    1, 2 9 9  
Muziekgeschiedenis 6    
Modules 'Muziekgeschiedenis'   6 6
Klavierpraktijk 1, 2 , 3 6 6 6
Vormanalyse     6
Encyclopedie en onderzoek 3    
Vreemde talen 1, 2 3 3  
Lichaamsbewustzijn 3    
Speltraining 1, 2   3 3
Cultuurgeschiedenis     3
Keuzevak     3
Totaal 60 60 60
Master
Opleidingsonderdeel Ma1 (SP) Ma2 (SP)
Zang IV, V (masterproef) 27 30
Kamermuziek of vocaal ensemble  2, 3 6 12
Vormanalyse 2 6  
Inleiding tot de filosofie 3  
Speltraining 3, 4 3 3
Artistieke onderzoekspraktijken 3  
Keuzevak 12 15
Totaal studiepunten 60 60

Je docenten

Om je talent ten volle te kunnen ontwikkelen heb je natuurlijk een docent nodig die je op de juiste manier kan helpen en uitdagen om de beste versie van jezelf te worden. Onze docenten komen van over heel de wereld en hebben jarenlange ervaring op het podium en als lesgevers.

Heb je specifieke vragen voor je docent voor je inschrijft voor de toelatingsproeven? Wil je graag al even met je docent afspreken voor je de grote stap zet? Hieronder krijg je een overzicht van de docenten en hun contactgegevens.

URIM 2013
Dinah Bryant

Dinah Bryant

Docent Zang

Beschreven als "een muzikante met onderscheid tussen zangers" door de Washington Post, krijgt sopraan Dinah Bryant consequent veel lof voor haar internationale opera- en concertuitvoeringen, Liederabends en opnames. Dinah Bryant heeft meer dan 50 operarollen in Europa en Amerika uitgevoerd. Ze maakte haar debuut in de muziek van Richard Wagner als Senta in Der fliegende Holländer in de Opera de Bellas Artes in Mexico City in 1995 en trad toe tot de selectie van de Metropolitan Opera in 1996 en maakte haar huisdebuut als Gerhilde in Die Walküre.

Dinah Bryant heeft uitvoerig opgetreden als solist met orkest in Strauss 'Vier letzte Lieder, Beethoven's Missa Solemnis en Ninth Symphony, Mahler Symphonies Nos. 2, 4 & 8, Orff's Carmina Burana, Brahms' Ein Deutsches Requiem, het Stabat Mater en Requiem of Dvorak, Gorecki's Symfonie nr. 3, Berlioz 'L'Enfance du Christ, Ravel's Shéhérazade, Rossini's Stabat Mater, Handel's Messiah and Exultate, jubilate! en veel concertaroma's van Mozart met het RTL Orchestra, het Nederlands Radio Orkest, de Düsseldorfer Symphoniker, het RAI Orchestra in Turino, l'Orchestre Municipal de Lille, Liége Philharmonic, National Orchestra of Mexico, Brighton Philharmonic, Australian Chamber Orchestra, Belgische Radio-orkesten en de Maryland Symphony, om er maar een paar te noemen.

Haar opname van Strauss Lieder met pianist Daniel Blumenthal was de winnaar van een Golden Disc Award in het tijdschrift Bruxelles-Europe Arts. Miss Bryant vervoegde Daniel Blumenthal opnieuw op in een zeer geprezen CD van Wolf's Mörike Lieder op Autograph Records, gevolgd door een verzameling liedjes van Joseph Marx op Etcetera Records. Miss Bryant was de stem van de leidende dame, Sophie, in de in 1989 voor de Academy Award genomineerde film, Le Maitre de Musique (The Music Teacher) met José Van Dam, waarvoor ze een Grand Prix du Disque ontving.

Contacteer Dinah:

Email

Yu-Cheng Lu

Yu-Cheng Lu

Nevenvak Zang

Yu-Cheng werd geboren in een Maori-stam in Taiwan, Maori. Van kinds af aan werd ze omringd door muziek en zang. Ze studeerde aanvankelijk aan de Taiwan Normal University (Shih Ta) van Taipei waar ze het bachelorsdiploma in Fine Arts behaalde. Gezien haar interesse in de westerse muziek trok ze in 1994 naar Europa en zette ze haar studies verder aan het ‘Conservatoire Municipal du 9ième Arrondissement’ in Parijs. Aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel vatte ze een nieuw programma aan met een bijkomende studie in kamermuziek. Ze behaalde haar diploma in pedagogie aan het IMEP van Namen.

Ze starte haar zangcarrière aan in het National Experimental Choir van Taiwan en trad op in Taiwan en de USA. Yu-Cheng is bijzonder gepassioneerd door het klassieke en romantische repertoire; zo trad ze o.m. op als First Lady in ‘Die Zauberflöte’ in Parijs onder leiding van Anna-Maria Bondi. Sindsdien volgden optredens met verscheidene ensembles zoals het Chœur de Chambre de Namur, Chapelle des Minimes en Laudantes Consort. Ze zong solistenrollen in de Opera van Luik, La Monnaie Brussel, en de Sint-Michiels- en Sint Goedelekathedraal Brussel. Onlangs zong ze in het Na’musique Festival en tijdens het Gents Zomerfestival (Arte Vocale).

Ze verfijnt nog steeds haar uitvoering: voor barokmuziek werkt ze met Monique Zanetti, voor het Duitse lied met Helmut Deutsch, Christa Ludwig en Udo Reinemann, en voor het lyrische lied met Margreet Honig, Sarah Walker en Vera Rósza. Door haar liefde voor het romantische lied breidt ze nog steeds haar repertoire uit. Yu-Cheng is verantwoordelijk voor het vak zang voor instrumentisten aan het KCB en is tevens vocal coach van het Koor van het KCB o.l.v. David De Geest.

Contacteer Yu-Cheng:

Email

Lena Lootens

Lena Lootens

Docent Zang

Een korte bio volgt snel.

Contacteer Lena:

Email

Jan Vande Weghe

Jan Vande Weghe

Docent Zang Coaching

Jan Vande Weghe ontving zijn opleiding aan het Conservatorium Brussel, het Lemmensinstituut Leuven en de Hochschule der Künste Berlin; hij studeerde er bij André De Groote, Daniel Blumenthal, Frans Van Beveren en  Hans Leygraf. Daarnaast nam hij ook deel aan masterclasses met György Sebök, Peter Feuchtwanger en Irwin Gage. Als solist en chambrist was hij te horen op internationale festivals in België, Frankrijk, Nederland,  Kroatië, Bosnië-Herzegovina en Israël. Hij trad hij op met ‘I Fiamminghi’, het Symfonisch Orkest van het Koninklijk Conservatorium Brussel, de ‘Brussels Sinfonietta’ en de ‘Brussels Philharmonic’ met als dirigenten R.Zollman, D.Angus, M.Tilkin en M. Tabachnik. In 2003 opende hij het concertseizoen van het ‘Symfonieorkest van Vlaanderen’ met een tournee doorheen de belangrijkste Belgische concertzalen als solist in het 5e pianoconcerto van Beethoven.

Zowel in de zangwereld als voor kamermuziek is hij een graag gezochte partner. Hij heeft samengewerkt met zangers van over de hele wereld en begeleidde masterclasses met beroemdheden als Sarah Walker, Tom Krause, Sir Allen Thomas, Jard Van Nes, Udo Reinemann, Alexander Oliver en Ann Murray. In 2000 werd hij uitgenodigd als officieel begeleider voor de zangsessie van de Internationale Muziekwedstrijd Koningin Elisabeth van België. Aansluitend gaf hij een reeks opmerkelijke recitals met de sopraan Olga Pasichnyk. Hij vormt ook een pianoduo met Peter Vanhove.

Het Festival van Vlaanderen kende hem de ‘Festival Award’ toe, hij was laureaat van de Belgische Stichting Roeping en kreeg de prijs ‘Maurice Lefranc’. Als docent is hij verbonden aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel. Voor de Belgische radio en televisie maakte hij talrijke opnames en hij is te horen op verschillende cd-opnames, zowel als solist als begeleider. In 2006 verscheen bij het label Fuga Libera een solo-cd L’Avant-guerre 1911-1914 (FUG 701), die warm onthaald werd door de internationale pers.

Contacteer Jan:

Email

Valérie Guillorit

Valérie Guillorit

Docent Zang, soprano

Nadat Valérie Guillorit haar vioolstudie aan het Conservatorium van Montpellier afgesloten had met een Premier Prix, wijdde ze zich volledig aan haar zangstudie aan het Conservatorium Van Amsterdam bij Margreet Honig, van wie zij van 2001 tot 2004 assistente is.
Ze kreeg ook lessen en Masterclasses van Elly Ameling, Udo Reinemann, Carolyn Watkinson, David Wilson Johnson, Thomas Hampson.

In 1997 won Valérie Guillorit de Vriendenkrans van het Concertgebouw in Amsterdam en de Juryprijs van het Concours de l'Art lyrique de Clermont Ferrand.
Zij zong rollen van Mozart: Susanna in Le Nozze di Figaro, Bastienne in Bastien und Bastienne, van Purcell Belinda in Dido and Aeneas, Venus in King Arthur, van Haendel Romilda in Xerxes, van Gluck Euridice in Orfeo ed Euridice, van Poulenc, la Voix in La Voix humaine, Van Gomes, Delia in Fosca.
Ook als liedzangeres maakt zij naam, waarbij ze vooral affiniteit heeft met het Franse repertoire ( liederen van o.a.Debussy, Poulenc, Caplet, Roussel, Ravel, Barraine, Cras, Jolivet) en het Spaanse repertoire ( Granados, Obradors, Sor, De Falla, Lorca, Turina, Rodrigo), zowel met piano ( Paolo Giacometti, Irene Russo, Arthur Schoonewoerd, Frans van Ruth, Hans Adolfsen) als met gitaar ( Katona Twins, Frédéric Zigante).
Ook zingt zij Russische en Italiaanse kamer muziek repertoire met het Ariaga kwartet.
Zij is ook lid van het Verso Ensemble ( zang, panfluit, gitaar) en van het Insomnio Ensemble, in Nederland, ( Boulez, Le Marteau sans Maître, in Concertgebouw Amsterdam), dat zich voornamelijk aan hedendaagse muziek wijdt.
Zij voert ook in Duitsland en Nederland uit " Immersion" van E. Rushton met H.White (saxofoon), Hans Adolfsen (piano). 

Valérie Guillorit treedt op in Nederland (o.a. Concertgebouw), Frankrijk en wordt uitgenodigd door talrijke festivals in Belgie, Duitsland, Nederland, Noorwegen, Italie, Zwitserland, Frankrijk.
Zij werkt met dirigenten als Lev Markiz, Claus Peter Flor, Roy Goodman, Niklos Athinaeos, Alexandre Siranocian, Jan Willem de Vriend, Michel Tabachnik. 
Zij geeft uitvoeringen van Bachianas Brasilieras (Vilaa-Lobos), Les Illuminations ( Britten), Pulcinella (stravinsky), L'Enfant Prodigue ( Debussy) en de belangrijkste Oratoria en Missen: Requiem (Mozart), Deutsches Requiem ( Brahms), Sept Paroles du Christ en Croix ( Franck), Gloria ( Poulenc), Petite Messe Solemnelle ( Rossini), Paulus ( Mendelssohn), Messiah ( Haendel), Stabat Mater ( Szymanovsky), L'Enfance du Christ ( Berlioz) en de Passionen van Bach.

Zij geeft regelmatig masterclasses in Frankrijk ( Versailles CMBV), Nice Academie d'été), Spanje, Belgie ( The Udo Reinemann International Masterclass, Koninklijk Conservatorium)), Duitsland ( Hochschule Leipzig), Nederland, Canada (Conservatoire de Montreal), Finland ( conservatorium Jyväskylä ), Iceland, Zwitserland ( Gezang zomer Ins).


Sinds juni 2004 is Valérie Guillorit als hoofdvakdocent zang verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam, sinds 2011 aan het Conservatoire National Superieur de Musique et de Danse de Paris en sinds 2016 aan het Koninklijk Conservatorium Brussel.
 

Yves Sotin

Yves Sotin

Docent Zang, Bariton

Start aan het Koninklijk Conservatorium Brussel in het academiejaar van 2019-2020.

Na een uitgebreide studie orgel (bij Susan Landale en Odile Bailleux) en schrijven (klas van Yvonne Desportes), studeerde Yves Sotin verder aan de CNSM in Parijs in de muziekgeschiedenis (klas van Yves Gérard), analyse (klas van Betsy Jolas) en oude muziek (klas van William Christie).Tegelijkertijd werkt hij samen met Jeannine Collard (mezzosopraan van de Parijse Opera), David Pollard (docent aan de Guildhall School), Richard Miller (docent aan de Universiteit van Oberlin in de Verenigde Staten) en Irène Joachim (Frans repertoirewerk inclusief de rol van Pelléas). Al snel, en parallel aan zijn carrière als organist en zanger, richtte Yves Sotin zich op de pedagogie (hij is onder meer actief  bij het C.A. de Chant) en raakte gepassioneerd door de grote vocale tradities (zowel die van de barokke periode als die van de 19de eeuw) en het uitgebreide repertoire dat daarmee gepaard ging. Op zeer jonge leeftijd gaf hij les aan gerenommeerde regionale conservatoria (Angers, Toulouse) en later aan het CRR van St Maur des Fossés, aan de Maitrise de Notre Dame de Paris, en aan het CRR van Parijs, waar hij vele zangers opleidde, waaronder enkele zeer prominente.

In 2005 heeft het Ministerie van Cultuur hem de taak toevertrouwd om zangdocenten voor te bereiden op de Raad van Bestuur. In 2012 werd Yves Sotin benoemd tot zangdocent aan de CNSM in Parijs. Hij heeft talrijke masterclasses geleid (Haute Ecole de Genève-Neuchâtel, Centre de Musique Baroque de Versailles, Universiteit van Angers, Lille, Poitiers, Salle de l'Institut d'Orléans, Centre Polyphonique de Bretagne...) In de loop van zijn hele carrière heeft Yves Sotin onderzoek verricht ten dienste van de pedagogie, zowel op het vlak van de fonica, de logopedie, de lichaamsdisciplines als de geschiedenis van het Kuntomodel. Hij geeft tal van conferenties over onderwerpen als vocale fysiologie, lichaamshoudingen en zang, het gebruik van de adem.... Hij gaf ook een grote lezing aan het Conservatoire Supérieur de Genève over "Schuberts lied en Duitse romantiek".  In 2017 gaf hij een lezing in de mediatheek Hector Berlioz van de CNSM in Parijs over "Les Méthodes et Traités de Chant du Conservatoire de Paris au XIXe siècle". In 2018 gaf hij een cursus in Genève over "De kunst van het castreren en de uitbreiding ervan tot de Bel Canto van de 19e eeuw".

Contacteer Yves:

E-mail

Toelatingsproeven

Om je studie te beginnen aan het Koninklijk Conservatorium moet je slagen voor een artistieke toelatingsproef. Voor de meeste afstudeerrichtingen zijn er twee sessies voorzien: één voor de zomervakantie en één in september. Als kandidaat-student kan je je inschrijven voor één van deze twee sessies.

Voor informatie over de toelatingsproeven - waaronder data, de voor te bereiden programma’s, de inschrijvingsvoorwaarden/kosten en de module om in te schrijven- klik je op de foto hieronder:

Vragen?

Voor meer informatie over deze opleiding kan je terecht bij het studentensecretariaat. Je kan hen bereiken via secretariaat.kcb@ehb.be.