Slagwerk
bachelor of master in de Kunsten

SLAGWERK

Welkom aan het Koninklijk Conservatorium Brussel!

Met een Bachelor en Master in Muziek aan het Koninklijk Conservatorium Brussel kan je heel wat kanten uit. Of je nu terecht komt in een internationaal gerenommeerd orkest of ensemble of je gaat iets helemaal anders doen met je diploma, onze opleidingen zijn de ideale voorbereiding voor een schitterende toekomst.

Het KCB legt zijn focus op de brede artistieke vorming van ieder individu. De lessen zijn dan ook veel meer een interactie tussen docent en student door het klein aantal studenten per klas. Door de talrijke orkestproducties die we elk jaar spelen doen we ook ervaring op voor in onze latere carrière. Hierbij voeren we de grootste werken in de muziekgeschiedenis uit, iets wat later goed van pas zal komen. 
 

Foto van Joachim
Joachim
Student Muziek

Je vakken

Bachelor

Opleidingsonderdeel Ba1 (SP) BA2 (SP) BA3 (SP)
Hoofdinstrument I, II, III 24 24 27
Kamermuziek 1, 2   6 6
Orkest 1, 2, 3  6 6 6
AMV Gehoor en Theorie 1, 2 4 4  
AMV ritmiek en intonatie 1, 2 5 5  
Harmonieleer en analyse 1, 2 9 9  
Muziekgeschiedenis 6    
Module 'Muziekgeschiedenis'   6 6
Vormanalyse 1     6
Encyclopedie en onderzoek 3    
Bewegingsleer 3    
Cultuurgeschiedenis     3
Keuzevak     6
Totaal  60 60 60
Master
Opleidingsonderdeel Ma1 (SP) Ma2 (SP)
Hoofdinstrument IV, V (masterproef) ** 27 30
Kamermuziek 3, 4 6 12
Orkest 4, 5 6 6
Vormanalyse 1, 2 6  
Inleiding tot de filosofie 3  
Artistieke onderzoekspraktijken 3  
Keuzevak 9 12
Totaal  60 60

Antoine Siguré

Slagwerker Antoine Siguré is momenteel 1e Pauk-speler in het Philharmonia Orchestra in Londen. 

Antoine volgde les bij Gert Francois en Bart Quartier aan het Koninklijk Conservatorium Brussel en was vroeger ook heel actief bij het Symfonie Orkest Vlaanderen en als freelancer voor hij in het Philharmonia Orchestra terecht kwam.

Meer informatie hier.

Antoine Siguré

Je docenten

Om je talent ten volle te kunnen ontwikkelen heb je natuurlijk een docent nodig die je op de juiste manier kan helpen en uitdagen om de beste versie van jezelf te worden. Onze docenten komen van over heel de wereld en hebben jarenlange ervaring op het podium en als lesgevers.

Heb je specifieke vragen voor je docent voor je inschrijft voor de toelatingsproeven? Wil je graag al even met je docent afspreken voor je de grote stap zet? Hieronder krijg je een overzicht van de docenten en hun contactgegevens.

Begeleiding
Gert François

Gert François

Docent Slagwerk

Gert François studeerde aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Gent, waar hij het hoger diploma slagwerk en kamermuziek behaalde. Later vervolmaakte hij zich o.a. bij Ruud Wiener (vibrafoon) en Adama Dramé (Afrikaanse percussie). Sinds 1987 is hij als hoofddocent percussie instrumenten verbonden aan het Koninklijk Conservatorium Brussel(school of arts Brussel). Hij gaf als gast docent masterclasses over heel de wereld o.a. in China, Zweden, Noorwegen, Amerika, Italië etc. Als uitvoerend musicus is hij verbonden als paukenist/lessenaar aanvoerder bij Brussels Philharmonic waarmee hij o.a. een Oscar behaalde voor beste filmmuziek voor de film “The Artist” en een Golden Globe voor de muziek van “The Aviator”. Hij soleerde in de creatie van Raga I ,van W.Henderickx voor solo percussie en 2 piano’s aan de zijde van het piano duo Heidi Henderickx/Levente Kende en nam later de orkestversie van dit concerto op met “de Filharmonie’ onder leiding van Grand Llewellyn. Hij trad ook op tijdens percussie spektakels met meester percussionisten zoals Trilok Gurtu / Doudou N’Diaye Rose / Mamady Keita / Han Bennink / Madjid Khaladj e.a. In 2003 trad hij op als solist aan de zijde van Djembé meester Adama Dramé in “Confrontations” van Wim Henderickx in een productie van het Zuiderpershuis en toerde hiermee door Afrika en Europa. Als solist werkte hij samen met: Brussels Philharmonic, de Filharmonie, Münchener Philharmoniker, Kristiansand Symphony Orchestra, Dalarna Symfonietta, Shanghai Philharmonic, Beethoven Orchester Bonn. In 1999 verscheen de CD “ Raga’s” van Wim Henderickx met “de Filharmonie”. In 2001 de eerste Belgische opname van de sonate voor 2 piano’s en 2 percussionisten van Béla Bartok. Dit met het piano duo Jan Michiels/Inge Spinette en slagwerker Bart Quartier. In 2003 nam hij de CD “Confrontations” van Wim Henderickx in een productie van het Zuiderpershuis. In 2005 was er een succes volle tournee met Shanghai Philharmonic in China en Japan met de “waterconcerto” van Tan Dun onder leiding van de Maestro zelf. Belgische première van “Veni veni Emanuel” van James Mac Millan met Vlaams Radio orkest onder leiding van de componist. In 2006 was er de wereld première van “watermusic solo” van Tan Dun. In 2008 speelde hij de solo klokkenspel partij in “Des Canyons au Etoiles” van Olivier Messiaen met Brussels Philharmonic/VRO onder de leiding van M. Soustrot. In 2009 creëerde hij “liever misschien dan alleszins” van F. Geysen voor percussie ensemble en pauken o.l.v. B. Boukaert. In 2011 was er de wereld creatie van de percussieconcerto “Groove” van Wim Henderickx met Brussels Philharmonic onder de leiding van Giancarlo Guerrero . 2016 Eerste percussionist bij de Belgische première  en Chinese première  van de "Water Passion after St. Matthew" van Tan Dun. 2016 De creatie van Raga I voor harmonieorkest en slagwerksolo van Wim Henderickx met de Koninklijke muziekkapel van de Gidsen o.l.v. Yves Segers.

Contacteer Gert:

Email

Bart Quartier

Bart Quartier

Docent Slagwerk

Na zijn percussiestudies specialiseerde Bart zich op marimba bij Robert Van Sice; voor jazz ging hij ten rade bij Peter Hertmans en Diederik Wissels.

Een podiumervaring van 30 jaar in binnen- en buitenland omvat een brede waaier van stijlen: symphonisch, opera, oude, en hedendaagse muziek naast pop, variété en jazz.

Bart deelde het podium met Mike Mainieri, Trilok Gurtu, Robert Martin (ex-Frank Zappa) naast het kruim van de Belgische jazz zoals Dreamtime, Brussels Jazz Orchestra... Stond op podia zoals North Sea Jazz festival, Brosella... Momenteel doceert Bart marimba en vibrafoon (klassiek en jazz) aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel. Als clinicus en jurylid werd Bart uitgenodigd in Nederland, Noorwegen, Duitsland, Zwitserland, Italië, Luxembourg, Frankrijk, Spanje, Portugal, Zuid-Korea en Japan.

Zijn composities voor vibrafoon en marimba kennen een wereldwijde verspreiding door leidinggevende uitgeverijen zoals Hal Leonard, Henri Lemoine. Bart was laureaat van Sabam Contest for Composition for Jazz-themes 2000 en 2002. CD’s onder eigen naam zijn: ‘Thank You’ (quintet), ‘Profiles’ (duo) en ‘Lfe Path’ (solo) Als sideman is Bart te beluisteren op meer dan 70 Cd’s en maakte concertreizen doorheen Europa, U.S.A., Korea en Japan.

Contacteer Bart:

Email

Toelatingsproeven

Om je studie te beginnen aan het Koninklijk Conservatorium moet je slagen voor een artistieke toelatingsproef. Voor de meeste afstudeerrichtingen zijn er twee sessies voorzien: één voor de zomervakantie en één in september. Als kandidaat-student kan je je inschrijven voor één van deze twee sessies.

Voor informatie over de toelatingsproeven - waaronder data, de voor te bereiden programma’s, de inschrijvingsvoorwaarden/kosten en de module om in te schrijven- klik je op de foto hieronder:

Vragen?

Voor meer informatie over deze opleiding kan je terecht bij het studentensecretariaat. Je kan hen bereiken via secretariaat.kcb@ehb.be.