Beethovens theatermuziek voor een productie van Goethes treurspel Egmont in 1810, wordt reeds sinds 1821 uitgevoerd als een zelfstandig, tiendelig concertwerk met bindteksten.
Op sublieme wijze en met veel Romantische pathos verheerlijkte Beethoven het idealisme, de zelfopoffering, de onvoorwaardelijke liefde en de heroïsche vastberadenheid van eenieder die zich moedig verzet tegen een hardvochtige onderdrukker; voor Egmont in 1568 was dit de Spaanse koning; voor Beethoven in 1810 was dit Napoleon. De bijzonder dramatische ouverture Coriolanus ontstond in 1807 voor een productie van von Collins gelijknamige tragedie.
In het voorliggende programma dient ze als inleiding tot de zogenaamde Koorfantasie die Beethoven in 1808 ontwierp als een “briljante finale” voor een benefietconcert. Het is één van zijn meest afwisselende werken: na een lange introductie voor piano solo volgen een reeks variaties op zijn eigen lied Gegenliebe (1794-1795) voor instrumentale en vocale solisten, orkest en koor. In 1823-1824 zou Beethoven het lied nog eens bewerken in het beroemde laatste deel van zijn Negende Symfonie.
Dirigent
Peter Van Heyghen
Solist wordt gekozen na interne auditie
Programma rond Ludwig van Beethoven
- Egmont Op. 84
- Ouverture Coriolanus Op. 62
- Koorfantasie Op. 80
Deze avond is gratis voor kinderen onder de 12 jaar oud, leden, werknemers en studenten van het Koninklijk Conservatorium Brussel, Conservatoire royal de Bruxelles, RITCS en EhB.